Hesz Tamás: Villongások – Balett in The Jungle

1,650.00 Ft

Kiállítás megnyitó beszéd:
– Fejes Tóth Gábor (A Sarkosok Képzőművészeti kör tagja.)
A kiállítás anyaga speciális:
-> Grafikák, melyek versekhez születtek, kísérő elemként.
Tamás ugyan is, kompletten foglalkozik, irodalommal-képzőművészettel, zenével.
-> Itt most a vers, és grafikák kapcsolatát láthatjuk.
Viszonylag gyakori, hogy verseskötetet illusztrálnak, de hogy maga a költő legyen az illusztrátor is, ez meglehetősen ritka-speciális eset.
Azért is érdekes, ezt az összekapcsolást megfigyelni, mert sok minden kiderülhet abból, amit a vers-próza nem tud eléggé kifejezni.
Vigyázat!
Az egyes darabok, nem kifejezetten a vers „Epikus” tartalmáról szólnak.
– Inkább ezt a hangulatot próbálják meg érzékeltetni, mely a versek keletkezése közben jellemzőek lehetnek.
Vagy még inkább: Betekintést engednek abba a világba, ahol a szavak és mondatok fegyelmezett rendje, már nem köti meg az alkotó kezét.
Maguk a versek is többnyire absztrakkok, vagy még inkább szürreális hatásúak;
– ezt még jobban aláhúzzák a képek is.
Tamás munkái mindazon által, nem tartoznak semmilyen konkrét irányzathoz, vagy izmushoz, a külhatásoktól is mentes. (mely annyi más képzőművészt másolóvá lesz, így az eredetiséget kiírtja magukból)
Sokkal inkább rokon a gyermeki alkotás ösztönösségével, tisztaságával. Nevezhetjük szabályokat nem tűrő egyéniségnek.
Ennek az ösztönösségnek egyik fontos eszköze a – Vonal – hangsúlyossága. Ez irányítja a képeken az erővonalakat, formálja a motívumokat, befolyásolja fejlődését- alakulását.
Külön kihangsúlyozza ezt az is, hogy általában az egyszerűbb geometriai formákat használja, melyek összességében vagy álló, vagy függőleges tengelyű erővonalak közé rendeződnek. Tehát a sok motívum tömegében – gyakorta fel lehet fedezni bizonyos rendező elveket, kompozíciós törvényszerűségeket.
Ez azért nem is csoda, mert aki komplexen érintett a zene/irodalom/rajz művelésében, abban óhatatlanul kialakul idővel egyfajta arányérzék.
->Növények burjánzása: növényindás jelleg.

A képek másik fontos összetevője, a színek. – Szeret élénk, mozgalmas színeket használni, ezek pedig egészen vibráló hatást keltenek.
Ez sokszor a komorabb témájú versek/munkák hangulatát is oldja -> ami árulkodhat arról is, hogy a szavak mereven megfogalmazott tartalmát, nem biztos, hogy mindig olyan nagyon komolyan kell venni.
-> Több versben is tetten érhető, egyfajta önirónia.
A képek, úgy mond illusztrációk a képekhez, de nem direkt módon az olvasott események, vagy szereplők ábrázolása. -> Inkább kiegészítő jelenségeket ábrázol, melyek a téma lüktetését akarják elmélyíteni. – Esetleg olyan elemeket is láthatunk, melyek szerepelhettek – volna – versben, de így kiegészítő funkciót kapnak.
~~~
…Amit így a néző érezhet a látottakban, az a szavak csak korlátozottan tudják kifejezni.
Pl. „Az élethez” c. vers.
– Folyamatos küzdést ír le, mely szívós kitartás útján jut el egy harmonikus/ boldog állapotba, a végkifejletben.
– A hozzátartozó képen (Mezzoforte) – egy sziklaszilárd átló motívum uralja a teret, melyet körben egyfajta keretbe próbálnak – a sárgás mezőtől idegen, zöld és kék terek – behelyettesíteni. Esetleg rákényszeríteni azt a fajta töredezettséget, mely a keretre már jellemző.
Máshol /”agymenés” jellegű gondolatok kivetítése. Pl. egy elképzelt beszélgetés a pszichológussal, aki nem érti a látottakat. -> Az önirónia (mint már említettük) – arra is figyelmeztetnek, hogy nekünk sem biztos, hogy mindent értenünk kell, amit látunk.
-> Tehát elég csak nyitottan szemlélni, és befogadni a munkákat.
Vagy Pl a „Vízió” c versből, már szinte provokatívan beszél arról, – családi örökségként kapott egy lökött beütést.
-> És ebben az öniróniai hangnemben kell, hogy inkább magunkra ismerjünk, és tekintsünk végig nyitott szívvel a kiállításon.
~~~

Compare
Cikkszám: 978-615-5550-83-6

Vélemények

Még nincsenek értékelések.

„Hesz Tamás: Villongások – Balett in The Jungle” értékelése elsőként

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.